Sinds 2007 zijn wij al bezig met alternatieve aandrijvingen te ontwikkelen voor onze stalen jachten. In mei 2009 presenteerden we ons eerste project, de SIMMERSKIP 1200 AK * cruise met een seriele hybride aandrijving.
Gezien de investering een relatief duur project, doordat er speciale materialen (bijv. speciaal staal voor de romp van 3 mm) zijn gebruikt, en nieuwe technieken toegepast.
Gebaseerd op de ervaring met dit schip en de positieve feedback van onze gasten, gingen wij verder met de ontwikkeling van andere schepen met elektrische aandrijving.
In september 2010 hebben wij onze DUETVLETTEN 980 AK uitgerust met een parallelle hybride aandrijving. Op deze boten heeft u de keuze zowel met een diesel – of elektrische aandrijving te varen.
Net als bij hybride auto’s, die tot 50 km/uur rijden met elektrische motor om vervolgens over te schakelen naar diesel op de grotere wegen, kunt u met de Duetvletten op de grote wateren de dieselmotor gebruiken en in de kleine kanalen en rivieren stil, rustig en geruisloos de elektrische aandrijving gebruiken (op de grotere meren en kanalen vaart u meestal sneller, dus er zijn ook meer wind- en vaargeluiden).
De controlesoftware is nu zover ontwikkeld dat, volgens de eerste veldproeven, na een uur varen op de dieselmotor, de batterijen zo ver zijn opgeladen, dat je vervolgens weer een uur op de elektrische motor kunt varen.
Op de dieselmotor vaart de Duetvlet 980 ongeveer 12,5 km / uur en op de elektrische motor 7 km / uur (voor de kleine vaarwegen geld vaak een snelheid limiet van 6 km / uur).
Gewoon uitproberen, ook zware stalen jachten met 14 ton gewicht kunnen zich snelheden veroorloven rond de 12 km/uur met elektrische aandrijving. Geniet van de rust aan boord, geen dieselmotor, geen geur van uitlaatgassen, geen vibratie in het schip … elektrisch varen is bijzonder mooi in de kleine wateren.
Simmer Twirre

Ruzer / Struzer
